Ledenvergadering de Friesche Elf Steden 11 december 2021 “It kin noch”

Op 11 december 2021 is weer de jaarlijkse ledenvergadering gehouden. In verband met Corona wederom alleen online. In het openingswoord van voorzitter Wiebe Wieling werd nog een keer benadrukt dat het ondanks de opwarming er nog steeds een kans is om een Elfstedentocht te organiseren.

Tijdens de winter in februari van dit jaar waren er stukken op de Elfstedentocht route waar tussen 8 en zelfs 12 cm ijs lag. IJsmeester Sytse Kroes sprak in zijn terugblik over de afgelopen winter dan ook de woorden: “it kin noch”. Oftewel het kan nog. Maar op dit moment is het met de huidige Corona maatregelen niet mogelijk en wenselijk om een tocht te organiseren. Maar de komende tijd gaat de vereniging zoeken naar mogelijkheden om de tocht binnen de beperkingen toch te laten doorgaan als er voldoende ijs ligt.

De notulen en financiële verslagen werden via de online stemming weer goedgekeurd. Meerdere keren kwamen via vragen van leden het onderwerp ter sprake of er ook gebruik gemaakt kan worden van mogelijkheden om (kunst) ijs te maken of bijvoorbeeld d.m.v. warmtepompen warmte te onttrekken aan het water. Sytse Prins benadrukte dat er zeker naar alle mogelijkheden wordt gekeken maar dat de natuur zijn werk moet doen en niet gebruik gaat worden gemaakt van bijvoorbeeld kunstijs. Alleen bij knelpunten kan dit een optie zijn zoals eerder is gedaan met ijstransplantaties.

De heer Gauke Bootsma van het Schaatsmuseum te Hindelopen werd benoemd tot erelid van de vereniging. Gauke Bootsma is jaren rayonhoofd geweest en heeft een prachtige tentoonstelling over de Elfstedentocht gemaakt in het schaatsmuseum. De voorzitter roept dan ook eenieder op om hier een keer een kijkje te gaan nemen.

Bestuurslid Wiep Schuurmans legde in zijn presentatie “Op weg naar een duurzame Elfstedentocht” uit hoe de vereniging van plan is dit te gaan doen.

Sytse Prins vertelde in zijn terugblik op de afgelopen winter dat er al voordat het begint te vriezen de voorbereidingen beginnen. Het waterpeil wordt verlaagd zodat het water stil komt te staan. En er is tweemaal daags contact over de weerberichten.

De nieuwe Elfsteden ijsapp kon uitgebreid getest worden. Naar aanleiding van een vraag is nogmaals benadrukt dat deze alleen voor het bestuur en de rayonhoofden is. Er waren tijdens het schaatsweekend in februari ongeveer 6 miljoen mensen op natuurijs en dat bewijst nog maar eens dat ijs verbindt.

Woordvoerster Immie Jonkman ging met haar omgevingsanalyse in over de rol van social media. Tijdens de winter van februari 2021 was Elfstedentocht trending topic. Het blijkt dat mensen vooral meedenken over wat wel zou kunnen in coronatijd. Bijvoorbeeld alleen een wedstrijd of zonder publiek. Dit is al vaker besproken en uitgelegd maar een tocht zonder publiek of toertocht is niet een echte Elfstedentocht en zal dan ook niet georganiseerd worden.

Dat politici zich er zelfs mee gingen bemoeien over wel of niet een Elfstedentocht had misschien ook te maken met de op handen zijnde verkiezingen. Maar het is duidelijk dat wel of geen Elfstedentocht politieker wordt. Door de vele vragen heeft de vereniging tweemaal een officieel statement moeten geven dat het niet mogelijk is een tocht te organiseren. Door de invallende dooi loste het “probleem” zichzelf op.

Online konden er weer vragen worden gesteld voor de rondvraag. Een vraag ging over de ledenpas. Waarom deze maar eenmalig verstrekt wordt. Wiebe Wieling kon zeggen dat de kaart niet per se nodig is om te zien of men lid is of niet. Je kunt je ook anders legitimeren. Maar in bijzondere gevallen wordt wel een nieuwe verstrekt. Ook licht de voorzitter toe dat het bestuur wel positiever is geworden over het kunnen doorgaan van een nieuwe tocht. Dit komt bijvoorbeeld door La Nina, voorspellingen en gezien kou van afgelopen winter. Het antwoord op de vraag of de Coronapas ook verplicht is bij een eventuele tocht was het antwoord dat iedereen voor de organisatie gelijk is, gevaccineerd of niet. Maar als dan de regels dan zijn dat evenementen alleen kunnen doorgaan met een QR-code dan geld dit ook voor een Elfstedentocht.

De vergadering werd afgesloten met een dubbelinterview van Herbert Dijkstra met de winnaar en winnares van de Elfstedentocht 1997. Dit is op 4 januari 2022 precies 25 jaar geleden.

Henk Angenent en Klasina Zeinstra geïnterviewd door Herbert Dijkstra.