Hesje onthuld op de Algemene Ledenvergadering van de Vereniging De Friesche Elf Steden 14 december 2019

Op de jaarlijkse ledenvergadering van de vereniging De Friesche Elf Steden is het omstreden hesje onthuld wat elke deelnemer aan moet tijdens de eerstvolgende tocht. Behalve het polsbandje, transponder (zodat de vereniging maar ook de volgers precies kunnen zien waar men zich bevindt) en de stempelkaart moet dus ook een uniek hesje worden gedragen zodat zwartrijden tegen kan worden gegaan. Voor de duidelijkheid: het hesje wat op het laatste moment wordt uitgereikt voor de start heeft een andere kleur (niet reflecterend) dan het hesje op de foto. Ook is deze voorzien van een opdruk. De zijkanten zijn met touwtjes aan elkaar verbonden zodat deze altijd moet passen. De eventuele rugzak kan er overheen gedragen worden. De hesjes zijn klaar maar liggen op een geheime plek opgeslagen. En niet te vergeten: er geldt ook een helmplicht.

Verder was er een preview te zien van de Elfsteden App. Deze moet beschikbaar zijn voor de eerstvolgende tocht. In de App is hetzelfde te zien als op de website alleen leest dit makkelijker op een Smartphone. Zodra de tocht wordt uitgeschreven verandert de App in een “tocht modus” met daarin allerlei functies en informatie voor deelnemers, zoals bijvoorbeeld startijden, afhaalmoment startkaart, info over de route etc. maar er is ook voor volgers en pers veel relevante informatie te vinden.

Verder is voorzitter Wiebe Wieling weer herkozen voor een nieuwe termijn als voorzitter en was er aandacht voor de Elfstedenboog. Na de pauze was er weer een gastspreker en deze keer was dit Ard Schenk. Behalve een paar anekdotes over het roemruchte Ard en Keessie tijdperk ging het vooral over hoe je jezelf fit kunt houden (of worden) en gezond oud worden. En de enige Elfstedentocht die Ard Schenk zelf heeft gereden was er eentje “op eigen houtje” in 1985.