Vijf opmerkelijke Elfstedenfeiten

De Elfstedentraditie van de stempelkaart begon in 1929 in Dokkum – Sportgeschiedenis

De oudste melding van de stempelkaart in de Elfstedentocht is uit 1940. De noodzaak hiervoor werd in 1929 duidelijk bij de controlepost in Dokkum. Wat er toen gebeurde, werd een nationale affaire. Ik schrijf hierover op 8070 Dagen, nu ook te lezen op Sportgeschiedenis. Stempelen in 1986 Bij een Elfstedentocht hoort stempelen in de stempelpost als bewijs…

Lees verder: sportgeschiedenis.nl/schaatsen/de-elfstedentraditie-van-de-stempelkaart-begon-in-1929-in-dokkum/

15 januari 2020: de Dag van de Elfstedentocht

Op 15 januari 2020 moet in Friesland de eerste Dag van de Elfstedentocht worden gehouden. Niet op het ijs, maar in archieven en musea.

De Elfstedencultuur bestaat uit twee delen: de schaatstocht zelf en het vertellen van verhalen over die schaatstocht. Met het eerste deel hebben we wat problemen, want nog nooit zijn we zo ver verwijderd geweest van een Elfstedentocht. Om de Elfstedencultuur in stand te houden zullen we daarom meer aandacht moeten hebben voor die eeuwenoude verteltraditie – een taak voor archieven en musea. Het was ook het centrale onderwerp van 8070 Dagen.

Klik hier voor het hele artikel

KNMI – Waar blijft de Elfstedentocht?

Aanstaande vrijdag 8 februari 2019 is het 8070 dagen geleden dat de laatste Elfstedentocht werd verreden. Daarmee wordt het oude record, de langste periode zonder tocht tussen 1963 en 1985, geëvenaard. Is het pure pech dat we al zolang op de zestiende Elfstedentocht moeten wachten?

klik hier om verder te lezen: www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/waar-blijft-de-elfstedentocht

Altijd klaar voor de Tocht

De jaarlijkse voorbereiding op de Elfstedentocht

Het is inmiddels ruim 22 jaar wachten op de volgende Elfstedentocht. Bij elk beetje vorst is de Tocht der Tochten meteen weer een dankbaar onderwerp voor de media. Maar dat de Tocht ieder jaar tot in de puntjes wordt voorbereid, realiseren maar weinig mensen zich. Wat die jaarlijkse voorbereiding inhoudt, is in deze Nieuwsuur-special van Hans Kema te zien.

Sinds 1909 zijn vijftien Elfstedentochten gehouden, de laatste op 4 januari 1997. Vanaf zaterdag 9 februari 2019 bevinden we ons in het langste Elfstedenloze tijdperk ooit. De langste sinds de periode 1963-1985.

Hans Kema (verslaggever Nieuwsuur) volgde een jaar lang de voorbereidingen op de zestiende Tocht door het Elfstedenbestuur, rayonhoofden, meteorologen, deelnemers en politiemensen.

“We werken het hele jaar door”
“Waar wordt nou een evenement georganiseerd dat niet doorgaat? Ik zou het niet weten. Er is niets dat hier op lijkt,” aldus Wiebe Wieling, voorzitter van de Koninklijke Vereniging de Friesche Elf Steden.
“We werken het hele jaar door, op 1 december moet alles klaar staan zodat de Tocht 48 uur later georganiseerd kan worden. Het is heel veel werk voor de tien bestuursleden en rayonhoofden, maar we kunnen niet pas in november aan de slag gaan en dan eens kijken hoe we het gaan doen,” aldus Wieling.

In ‘Altijd klaar voor de Tocht’ wordt zichtbaar wat er allemaal komt kijken bij de voorbereiding van het grootse schaatsevenement ter wereld. Zo wordt ‘s zomers het draaiboek minutieus doorgelopen en worden hypothetische rampen geoefend. Het afgelopen jaar was men druk met de bestelling van totaal 9 kilometer ‘kluuntapijt’, dat binnen 48 uur moet kunnen worden geleverd op 22 locaties langs de route zodra de Tocht is afgeroepen. Ook zijn in Sneek alvast speciale ‘kluuntrappen’ aangelegd. En alle rayonhoofden oefenen met het eigen portofoonnetwerk. Hard nodig omdat tijdens de Tocht het mobiele netwerk onbetrouwbaar zal zijn vanwege de 1 ½ tot 2 miljoen toeschouwers. En dan is er nog de enige betaalde medewerker die als spil op het secretariaat gedurende het hele jaar onder meer de telefoon beantwoordt en de wachtlijst beheert op het kantoor van de Elfstedenvereniging in Leeuwarden. Lees verder Altijd klaar voor de Tocht